Præstø 4H

Fra jord til bord.

Lige midt i Præstø, og alligevel ude på landet ligger en drøm, eller faktisk en hel samling af drømme og oplevelser....

Drømmen om samhørighed med et levende dyr, drømmen om at blive danmarksmester, eller måske endda nordisk mester? Men også drømmen om at lykkes, at turde, at ville.

Oplevelsen af at et skub fra en mule, et lille lyd fra en kanin, kan overvælde dit hjerte. Med oplevelsen af at hvis vi hjælper hinanden, når vi langt.

Stedet er 4H Gården på Rosagervej i Præstø, godt støttet af Vordingborg Kommune, Lions, friluftsrådet, XLByg og mange flere, hvor børn i Præstø og omegn har mulighed for at opleve heste, kaniner, Rollespil, Biskole, haver med afgrøder, Lysværksted og meget, meget mere.

Vi har 12 heste, nogen ejet af 4h, resten privatejet, disse heste elskes af en masse børn, der kommer dagligt, for at passe hestene, ride og være en del af det fællesskab der er på gården.

4H er for børn, derfor er der en høj grad af ansvar og indflydelse for barnet, de skal selv passe deres hest, også når det regner, eller sneen ligger højt og vinden flår i kinderne - og der er meget at lave, der skal muges, slæbes vand, strigles og ordnes.

Haverne: Økologi. Vores haver er 100% økologiske. Vi dyrker mange forskellige slags grøntsager og blomster; porrer, grønkål, gulerødder, squash, solsikker og m.m.

Bierne: Vi har en lille bi familie, som kom fra en sværm, som vi fik sommer 2016. Det bliver spændende at se, om den har overlevet. Men det har den nok, for det har været en mild vinter. Vi håber, at få yderligere 2 familier i staderne i løbet af denne sæson. Dette betyder, at vi kan lave vores egen 100% økologiske honning. Bierne hjælper os også med at befrugte vores frugttræer. Frugterne spiser vi med største glæde.

Rollespil: Præstø 4H rollespiller er en energisk, aktiv og udfarende hold af børn og voksne, som mødes hver mandag aften på 4H gården året rundt bortset fra skoleferie. Aldersmæssigt spænder børnene fra 7 til 20 år, hvor de ældste er meget erfarne og er begyndte at være instruktør og leder af et hold af mindre børn. Vi er to voksne som hjælper med at få det organisatoriske og praktiske del til at fungere, dog er vi ellers kaldt ”kromutter” og ”krofatter”, da vi tit indgår som en del af rollespillerne.

Foreningens tilskudsregnskab

Vordingborg Kommune offentliggør tilskudsregnskab for foreningen, hvis den modtager kommunale tilskud. (jf. Folkeoplysningsloven § 29). Foreninger, som kun låner lokaler, men ikke modtager tilskud. har ikke et tilskudsregnskab (tal = 0). Tilskudsregnskabet omfatter ikke hele foreningens regnskab, men alene de poster der ligger til grund for det kommunale tilskud.

Tilskudsrelatede udgifter

Aktivitetsudgifter: 17262 kr.

Lokaleudgifter: 0 kr.

Tilskudsrelaterede udgifter i alt 17262 kr.

Tilskudsrelatede indtægter

Kontingenter 18025 kr.

Anden deltagerbetaling 0 kr.

Deltagerbetaling i alt 18025 . kr

Kommunalt tilskud 8384 kr.

Bruger foreningen kommunalt anviste faciliteter? Ja

Kontaktoplysninger

Præstø 4H

Tlf.:

Email Kasserer@praesto4h.dk

CVR nr.: 29883866

Hjemmeside:

Aktivitetssted

4H Gården

4720 Præstø

• Biavl (Børn og unge, Voksne)
  • Dyrehold (Børn og unge, Voksne)